دانلود تحقیق درمورد ويژگي ها و فوايد شير

دانلود تحقیق درمورد ويژگي ها و فوايد شير

0 2.5k
دانلود تحقیق درمورد ويژگي ها و فوايد شير

با دانلود تحقیق در مورد ويژگي ها و فوايد شير در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق ويژگي ها و فوايد شير را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق ويژگي ها و فوايد شير ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد ويژگي ها و فوايد شير

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:5 صفحه

قسمتی از فایل:

 شير تنها ماده شناخته شده مكمل در طبيعت است كه مى تواند نيازهاى بدن را به طور متعادل تإمين كند. عمده ترين ويژگى شير و وجه تمايز آن نسبت به ساير مواد غذايى, تركيب پروتئينى و وجود املاح در آن مانند كلسيم و فسفر است. لازم است به طور اختصار مواردى در خصوص ارزش غذايى اين تركيبات عرض كنم. پروتئين ها, مولكول هاى درشتى هستند كه از واحدهاى كوچك ترى به نام اسيد امينه ساخته شده اند و شيردارى كليه اسيد امينه هاى ضرورى است. قند شير, لاكتوز نام دارد و شيرينى آن 30 بار از قند و نيشكر كمتر است. لاكتوز چاق كننده نيست و مصرف آن براى بيماران مبتلا به ديابت مضر نمى باشد. چربى شير نيز بسيار سهل الهضم و انرژىزا است. انرژىزايى حاصل از چربى شير تقريبا دو برابر مواد قندى و يا پروتئينى است. املاح معدنى در شير كه به شكل محلول و يا تركيب با مواد پروتئينى است, كمتر از يك درصد است و مهم ترين آنها شامل: كلسيم, پتاسيم, فسفر, سديم و مقدار بسيار كمى آهن و مقادير جزئى ((مس)) و ((روى)) است كه نقش اساسى در ساخت آنزيم ها و هورمون هاى بدن دارند.

مصرف شير و فرآورده هاى آن منجر به افزايش طول عمر, بازده جسمى و فكرى بيشتر, كاهش بيمارىهاى عفونى و استخوانى و رشد مطلوب كودكان و نوجوانان مى شود.
مطالعات گسترده انجام شده توسط مراجع بين المللى و مراكز علمى دانشگاهى, نشان مى دهد, بين مصرف سرانه محصولات شيرى و طول عمر و كاهش سن از كار افتادگى, ارتباط مستقيم وجود دارد.
در بيشتر كشورها به لحاظ ارزش بالاى غذايى شير, به منظور عرضه شير با قيمت ارزان و افزايش مصرف سرانه, با هدف نهايى داشتن جامعه اى سالم و پويا, مبالغ هنگفتى يارانه از بودجه سالانه براى شير در نظر مى گيرند. در حال حاضر مصرف سرانه شير و فرآورده هاى آن در ايران حدود 75 كيلوگرم در سال برآورد شده و اين رقم در كشورهاى اروپاى غربى بين 350 تا 500 كيلوگرم و در آمريكا و كانادا حدود 280 تا 300 كيلوگرم است.

 با وجود خواص مفيد شير, افرادى هستند كه نسبت به شير حساسيت غذايى دارند :

آنزيم هضم كننده قند شير (لاكتوز), لاكتاز نام دارد كه در بدن انسان و ساير پستانداران ساخته مى شود. فعاليت لاكتوز پس از تولد بسيار زياد است, ولى بعد از دوران شيرخوارگى مقدار آن كاهش مى يابد و چنانچه شير از رژيم غذايى حذف شود, ساخت اين آنزيم در بدن قطع مى شود. عدم پذيرش شير بين اشخاص به ويژه بزرگسالان كه منجر به ناراحتى هاى گوارشى مانند نفخ, دل پيچه و اسهال مى شود, به دليل ساخته نشدن لاكتاز در بدن است. بررسى ها نشان مى دهد كه در اروپاى غربى فقط 2 درصد از مردم دچار عدم تحمل لاكتوز هستند, در حالى كه اين رقم در كشورهاى آسيايى بيش از 90 درصد مردم را در بر مى گيرد. با خوردن تدريجى شير, آنزيم لاكتاز مجددا در بدن ساخته شده و عدم تحمل لاكتوز رفع مى شود. بهترين جايگزين براى كسانى كه به دليل عدم تحمل لاكتوز نمى توانند شير بخورند, استفاده از فرآورده هاى تخميرى شير به ويژه ماست و دوغ است. 


4,000 تومان