دانلود تحقیق درمورد بیماریهای کیسه صفرا

دانلود تحقیق درمورد بیماریهای کیسه صفرا

0 2.1k
دانلود تحقیق درمورد بیماریهای کیسه صفرا

با دانلود تحقیق در مورد بیماریهای کیسه صفرا در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق بیماریهای کیسه صفرا را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق بیماریهای کیسه صفرا ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد بیماریهای کیسه صفرا

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:122 صفحه

قسمتی از فایل:

چکیده

مقدمه : بیماریهای کیسه صفرا یکی از شایعترین بیماریهای گوارشی است  در نمونه گیری به روش اتوپسی میزان شیوع  11 تا 36% گزارش شده است . در صورت ایجاد علائم و عارضه  توسط سنگ صفراوی  انجام عمل جراحی  کله سیستکتومی  الزامی است. عفونت معده  با هلیکوباکترپیلوری (H.P) میتواند سبب عوارض  و علائم متعددی شود که دیس پپسی  و درد اپیگاستر از بارزترین آنهاست . سنگ کیسه صفرا می تواند  در صورت ایجاد علائم  بصورت شایع  سبب درد اپیگاستر  و یا قسمت فوقانی راست شکم شود یا با شیوع کمتر سبب بروز درد  در نقاط دیگر شکم شود. ما در این تحقیق بر آن شدیم که با وجود  تظاهرات بالینی مشترک  بین علائم ایجاد شده  توسط عفونت معده  با H.P و سنگ کیسه صفرا همزمانی وجود سنگ و H.P را  در دستگاه گوارش بررسی کنیم و نتایج را با جمعیت نرمال  مقایسه کنیم تا دریابیم  آیا علائم و نشانه های  موجود در بیماران دارای  سنگ کیسه صفرا  مربوط به وجود H.P در معده است یا توسط سنگ صفرا ایجاد شده است تا بدین شکل از انجام اعمال جراحی غیر ضروری جلوگیری  کنیم .

روش کار:  موارد مورد از بیماران کاندید  کله سیستکتومی  بعلت سنگ صفراوی ( تشخیص با سونوگرافی ) انتخاب شدند. موارد کنترل از افراد نرمال  جامعه که نبود سنگ صفرا در آنها  توسط سونوگرافی تایید شده بود انتخاب شدند. از نمونه خون گرفته شده  از افراد تحت مطالعه تست سرولوژی IgG Anti H.P چک شد و موارد مثبت  در گروه مورد و شاهد مقایسه شدند.

نتایج:  70 نفر وارد مطالعه شدند. 35 نفر در گروه مورد و 35 نفر در گروه شاهد قرار گرفتند ، دو گروه مورد مطالعه  از لحاظ سن و جنس همگن بودند . در گروه مورد و شاهد به ترتیب  22 نفر (8/68% ) و 10 نفر (2/31%)  دارای H.P مثبت و 13 نفر (2/34%)  و 25 نفر (8/65%)  دارای H.P منفی بودند که مقایسه این دو گروه  دارای اختلاف معنی دار آماری بود. P. Value= 0.004))

بحث و نتیجه گیری:   وجود رابطه بین  H.P موجود در دستگاه گوارش  و سنگ صفرا در مطالعه حاضر می تواند تقویت کننده نظریه نقش H.P در تشکیل سنگ صفراوی باشد. با توجه به نتیجه مطالعه و اشتراک علائم در سنگ صفراوی و عفونت دستگاه گوارش با H.P بخصوص در موارد  آتیپیک درد صفراوی  بنظر می رسد در بسیاری موارد H.P موجود در دستگاه گوارش سبب ایجاد درد است. مطالعات آینده نگر وسیعتری جهت این موضوعات پیشنهاد می گردد.

کلمات کلیدی:  سنگ کیسه صفرا -  هلیکوباکترپیلوری


مقدمه :

سنگ كيسه صفرا يكي از شايعترين بيماريهاي گوارشي است در نمونه گيري به روش اتوپسي ميزان شيوع 36% ـ11% گزارش شده است سنگ كيسه صفرا داراي عوارض زير است 1ـ كوليك صفراوي 2ـ كله سيستيت 3ـ كلدوكولتيازيس 4ـ كلانژيت 5ـ پانكراتيت 6ـ فيستول رودهاي صفراوي 7ـ كارسينوم كيسه صفرا (1و2)

در صورت ايجاد عارضه توسط سنگ صفراوي انجام عمل جراحي الزامي است كه برحسب نوع عارضه ميتواند كله سيستكومي يا اعمال جراحي بزرگتر باشد كه بيمار مجبور به تحمل عوارض و هزينههاي آن ميباشد و در مواردي عوارض دیررس همچون تنگي مجراي صفراوي و سندرم بعد از كله سيستكتومي براي بيمار باقي ميماند (3)

هليكوباكترپيلوري (H.P) يك باسيل كوتاه فنري شكل است(4), كه هميشه باعث گاستريت مزمن فعال شده و در معده در عمق ژل موكوسي كولينزه ميگردد. نقش H.P در ايجاد گاستريت، زخم معده ، زخم دوازدهه ، لنفوم معده از نوع MALT و تا حدي سرطان معده اثبات گرديده است (5و6و7و8و9).

H.P در معده ميتواند سبب زخم پپتيك شود بيش از 90% بيماران داراي زخم پپتيك از درد شكم شاكي هستند اين درد بطور مشخص در اپيگاستر وجود دارد سنگ كيسه صفرا ميتواند در صورت ايجاد علامت به صورت شايع سبب درد در اپيگاستر (64%) يا قسمت فوقاني خارجي شكم (50%) شده يا با شيوع كمتر سبب بروز درد در نقاط ديگر شكم شود. (10)


12,000 تومان