دانلود تحقیق درمورد عرفان و انتظار بشر از دين

دانلود تحقیق درمورد عرفان و انتظار بشر از دين

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد عرفان و انتظار بشر از دين

با دانلود تحقیق در مورد عرفان و انتظار بشر از دين در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق عرفان و انتظار بشر از دين را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق عرفان و انتظار بشر از دين ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد عرفان و انتظار بشر از دين

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:32 صفحه

قسمتی از فایل:

چكيده‌

انتظار بشر از دين‌ از مباحث‌ زيربنايي‌ است‌ كه‌ در سال‌هاي‌ اخير مورد توجه‌ انديشه‌وران‌ قرار گرفته، و نگارنده‌ درصدد است‌ تا اين‌ مسأله‌ را از منظر عارفان‌ و عرفان‌ نظري‌ بررسي‌ كند؛ البته‌ عنوان‌ انتظار بشر از دين، در منابع‌ عرفاني‌ يافت‌ نمي‌شود؛ ولي‌ مفاهيمي‌ مانند شريعت، طريقت، حقيقت، رسالت، نبوت، ولايت‌ و انسان‌ كامل‌ مي‌توانند ديدگاه‌ معيني‌ را در اين‌ حوزه‌ به‌ ارمغان‌ آورند. مهم‌ترين‌ نياز بشر به‌ دين‌ در عرفان‌ اسلامي، معرفت‌ ذات‌ حق‌ تعالي، اسما، صفات، احكام، اخلاق، تعليم‌ به‌ حكمت‌ و قيام‌ به‌ سياست‌ است.

در ادامة‌ مقاله، ديدگاه‌ عارفاني‌ چون‌ محيي‌الدين‌ بن‌ عربي، حمزه‌ فناري، عزيزا نسفي، عبدالصمد همداني، سيدحيدر آملي‌ دربارة‌ انتظار بشر از دين‌ مطرح، و در پايان‌ به‌ مقايسة‌ دين‌ اسلام‌ و عرفان‌ نظري‌ اشاره، و عدم‌ مطابقت‌ كلي‌ اين‌ دو حوزه‌ تبيين‌ شده‌ است؛ گرچه‌ اهداف‌ عرفان‌ كه‌ سير و سلوك‌ و قرب‌ الاهي‌ است، از دين‌ اسلام‌ ظهور مي‌يابد.

واژگان‌ كليدي: شريعت، نبوت، ولايت، رسالت، انسان‌ كامل، عرفان‌ نظري، عرفان‌ عملي، انتظار بشر از دين، عارفان‌ اسلامي، طريقت، حقيقت، عرفان.

عارفان‌ اسلامي‌ در منابع‌ عرفاني‌ خود، مسأله‌ يا بحثي‌ را با عنوان‌ نياز انسان‌ به‌ دين‌ يا انتظار بشر از دين‌ نگشوده‌اند؛ ولي‌ ذيل‌ عناويني‌ چون‌ شريعت، طريقت، حقيقت‌ يا رسالت، نبوت‌ و ولايت‌ و نيز انسان‌ كامل‌ و حقيقت‌ محمديه، مطالب‌ ارزنده‌اي‌ نگاشته‌اند كه‌ به‌ مباحث‌ ما ارتباط‌ محكمي‌ دارد. در اين‌ نوشتار، افزون‌ بر تبيين‌ پاره‌اي‌ از مفاهيم‌ عرفاني، به‌ اختصار، ديدگاه‌هاي‌ برخي‌ از چهره‌هاي‌ برجستة‌ عرفان‌ اسلامي‌ را بيان‌ خواهيم‌ كرد.

مقام‌ نبوت، خبر و اطلاع‌دادن‌ از حقايق‌ الاهيه‌ و معارف‌ رباني‌ از حيث‌ ذات، صفت‌ و اسم‌ است. اين‌ مقام، بر دو قسم‌ نبوت‌ تعريف‌ و نبوت‌ تشريع‌ منشعب‌ شده‌ است. نبوت‌ تعريف، معرفت‌ ذات، صفات، اسما و افعال، و نبوت‌ تشريع، نبوت‌ تعريف‌ افزون‌ بر تبليغ‌ احكام، تأديب‌ به‌ اخلاق، تعليم‌ به‌ حكمت‌ و قيام‌ به‌ سياست‌ است، و اين‌ قسم‌ از نبوت‌ را رسالت‌ نيز مي‌گويند.2 مقصود از نبي، انسان‌ كاملي‌ است‌ كه‌ از جانب‌ خداوند مبعوث‌ شده‌ تا بندگان‌ او را به‌ نيازمندي‌هاي‌ آنان‌ آگاه، و از گناه‌ دور كند؛ چنان‌كه‌ حق‌تعالي‌ مي‌فرمايد:

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر