دانلود مقاله درمورد نقش معماري و عوامل كالبدي محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان

دانلود مقاله درمورد نقش معماري و عوامل كالبدي محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان

0 2.2k
دانلود مقاله درمورد نقش معماري و عوامل كالبدي محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان

با دانلود مقاله در مورد نقش معماري و عوامل كالبدي محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان در خدمت شما عزیزان هستیم.این مقاله نقش معماري و عوامل كالبدي محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود مقاله نقش معماري و عوامل كالبدي محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان ادامه مطالب را بخوانید.

 

نام فایل:مقاله در مورد نقش معماري و عوامل كالبدي محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان

فرمت فایل: word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:19 صفحه

قسمتی از فایل:

چكيده

توجه به ويژگي هاي روحي و جسمي كودكان و الگوهاي رفتاري آن ها در طراحي محیط‌های آموزشي و عوامل كالبدي موجود، می‌تواند به يادگيري كودكان و بروز استعدادها و در نهايت به رشد و شكوفايي آنها كمك كند از اين رو، طراحي مدارس با توجه به نيازهاي ويژه كودكان بين 6-12 سال، از اهميتي ويژه برخوردار است. آنچه كه اين مقاله به آن پرداخته جنبه هاي مختلف تاثير فضاهاي آموزشي و عوامل كالبدي اين فضاها بر يادگيري كودكان با رويكرد كيفي و روش توصيفي تحليلي از طريق بررسي پژوهش هاي صورت گرفته در اين زمينه است. نتيجه حاصل بيان می‌كند كه عوامل سازنده محيط آموزشي بر تسهيل يادگيري كودكان موثر است و اين اثر بخشي به گونه اي است كه مجموع اين عوامل دركنار يكديگر شرايطي را فراهم می‌كنند تا دانش آموزان بتوانند راحت تر بر روي مطالب درسي تمركز كنند و از طرفي شرايط بهتري را نيز براي معلم به وجود می‌آورد تا او نيز بتواند مطالب درسي را بهتر به دانش آموزان انتقال دهد؛ از اين طريق باعث تسهيل يادگيري براي دانش آموزان می‌شود.

واژگان كليدي: محيط آموزشي، يادگيري، روحيات كودكان، عوامل كالبدي.

1-مقدمه

كودكان حساس ترين و تأثير پذيرترين گروه سني جامعه را تشكيل می‌دهند و در حساس ترين و مهمترين سال هاي زندگيشان يعني زماني كه پايه هاي رشد شخصيتي ذهني- جسمي و اجتماعي آنها شكل می‌گيرد تا زماني كه وارد شهر می‌شوند نيازمند اين هستند تا زندگي اجتماعي را در مقياس خود تجربه كنند؛ و اين امر مستلزم فراهم بودن فضايي كودكانه و صميمانه است فضايي به دور از هياهوي دنياي بزرگتر، دنيايي پر از شادي با رنگ هاي زيبا كه در آن كودك فرصت بيان افكار تازه و پرورش و رشد استعدادهايشان را داشته باشد، فضايي كه زمينه اي مناسب براي خلاقيت كودكان فراهم آورد (حسين پوريان، 1390:40).

آموزش و بهتبع آن محيط هاي آموزشي بيشترين اثر و نقش را بر ذهنيت و تمدن سازي جوامع به عهده دارند. نزديك به دو قرن، مدارس بزرگي بر مبناي مدل خطي يادگيري ساخته ميشدند كه در اين مدارس بايد گروه هاي همساني از بچه ها در يك فضا كه كلاس ناميده ميشود جمع شوند و در طول يك سال، فرايندي را با كسب دانشهاي گوناگون طي كنند و در پايان امتحاني از آنها بر اساس استانداردهاي تدوينشده گرفته ميشود؛ براي اينكه بتوان ازآنچه آنها بايد ميآموختند اطمينان حاصل شود و سپس آنها به كلاس و مرحله بالاتري فرستاده شوند. اين چرخه ادامه پيدا ميكند تا زماني كه آنها به سني برسند كه بتوانند اين محيط را ترك كنند و وارد بازار كار شوند. نظريه پردازان زيادي اعم از آموزشدهندگان و معماران، اين مدل آموزشي را موردنقد قرار دادهاند. نتايج اين انتقادات به آموزش رايج در مدارس و طراحي مدارس موجود، منجر به طراحي خلاقانه تر مدارس، كلاس هاي كوچكتر و مدارس قابل اداره تر، مدارس با پلان باز، توجه به تماميت و جوانب مختلف شخصيت كودك، جايگزيني كلاس هاي آرام و منظم با محل بحثهاي گروهي و تبديل محیط‌های داخل مدرسه به اجتماعاتي با فضاي گرم و امن شد. در ادامه اين انتقادات نسبت به معماري مدارس سنتي، مطالعات زيادي نيز به تأثير معماري در كيفيت آموزش اختصاص يافت. مطالعات نشان داد كه آن دسته از كودكاني كه در مدارسي باكيفيت بهتر فضايي درس خوانده اند نسبت به كودكاني كه در مدارسي باكلاس هاي تاريك، شيشه هاي شكسته و كمبود سرويس و ... درس خوانده اند پيشرفت هاي آموزشي بيشتري داشته اند. براي چند دهه مهندسين، معماران، روانشناسان و آموزش دهندگان، نقش نور و رنگ و بازي را در محيط ساخته شده در يادگيري و رفتارهاي موفق اجتماع مورد توجه قراردادند.

مطالعات، همچنين بر تأثيرات منفي سروصداي زياد در محیط‌های يادگيري تأكيد ميكنند (مظفر و همكاران، 1388:38).

 درواقع محيط يادگيري مؤثر، محيطي است كه در كنار مؤلفه هاي ديگر تأثيرگذار در امر آموزش كودكان مانند برنامه درسي، آموزگاران و غيره تأثير مهمي در امر آموزش كودك داشته باشد. هرچند كه محيط فيزيكي مدرسه تنها يكي از مؤلفه هاي تأثيرگذار در يادگيري است؛ اما ميتوان گفت مهمترين مؤلفه در يك محيط فعال يادگيري به شمار می‌رود (دگرگوري 48:2007).

 

پی دی اف داک

تمامي فایل ها این فروشگاه، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
ساخت فروشگاه فایل

عضویت در خبرنامه

ثبت نام کنید و آخرین مقالات و فایل ها را از طریق ایمیل دریافت کنید ، جهت ثبت نام فقط کافی ست که آدرس ایمیل را در کادر زیر وارد نمایید

اعتماد شما، سرمایه ماست

logo-samandehi


© کلیه حقوق وب سایت ، برای پی دی اف داک محفوظ می باشد .

طراحی و توسعه نرم افزار زهیر